Vleugels van Hoop |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Welkom - Wie zijn we? - Hoe helpen? - Projecten - Acties - Nieuwsbrief - Persnieuws - Contacteer ons - FAQ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Locatie: District: Ruhungo – Cell: Kamusenyi – Sector: Byimana- Zuid Prov.- Rwanda Duurtijd: Aanvrager : Gustave Nshizirungu Objectieven : Begunstigden : Budget: 3.500 Euro
Uitrusting klaslokaal
Uitrusting atelier
Verf voor tekeningen
Steunen voor tekeningen
Uitrusting voor coördinator
Uitrusting slaapzaal
Uitrusting Studio
Opvolging van het projectDatum: 05/04/2014 Algemene status: Praktijklessen:
Strategieën om onze objectieven te bereiken:
Vorderingen sinds vorig status rapport: De opleidingen werden opgestart met : Het eerste trimester, volgens de door het Ministerie van Onderwijs opgestelde kalender, is achter de rug. Het tweede trimester vangt aan op 20/04/2014. Financiële status: In bijlage het gedetailleerde rapport van de verbruikte som en de facturen dienaangaande. Problemen/knelpunten: Het grootste probleem is het gebrek aan leerlingen! Dit heeft een enorme impact op het project aangezien het bedrag dat de leerlingen aan inschrijfgeld betalen niet volstaat om de onkosten (o.a. lonen, water en elektriciteit, … die niet door vzw Vleugels van Hoop worden ten laste genomen) te dragen. Het risico bestaat dat we dit project noodgedwongen zullen moeten stopzetten in het geval we volgend schooljaar onvoldoende leerlingen vinden. Een ander probleem is het gebrek aan materiaal. Tenslotte is er de moeilijke manier, het gebrek aan communicatiemiddelen. Opvolging juni 2014Algemene status: Zoals ik je eerder al gezegd heb, hebben we weinig studenten. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat de optie kunst nieuw is. Mensen kijken er anders tegen aan dan naar andere beroepen. Daarom zouden we andere opties zoals elektriciteit, lassen, haartooi, metsen, … willen aanbieden, maar tot hiertoe hebben we nog geen beslissing genomen, omdat alles afhangt van de mogelijkheid om de uitrusting over deze bijkomende opties aan te schaffen. Gelukkig mag de school minstens 5 studierichtingen organiseren en tot hiertoe richten we maar 1 optie in. De belangrijkste kwestie op dit ogenblik betreft de salarissen. Zelf geef ik op vrijwillige basis 5 cursussen, namelijk batik, fotografie, informatica, kunst via de computer, Swahili. Voor sommige cursussen zoals, decoratie en ondernemerschap doe ik beroep op stagiairs die gratis werken. Er zijn ook kunstwerken waarvoor er niet gemakkelijk klanten te vinden zijn, zoals monumentale werken. We denken er aan om deze werken permanent ten toon te stellen in een klein bos nabij de school. Aldus zou een soort kunsttuin kunnen ontstaan waar mensen zich zouden kunnen laten fotograferen naast mythische personages uit de Rwandese geschiedenis. Dit zijn de plannen die we graag zouden uitvoeren om zelf een inkomen te genereren. Nochtans blijft de belangrijkste kwestie waar we mee geconfronteerd worden de oprichting van bijkomende erkende studierichtingen. Hierdoor zou het aantal leerlingen fors kunnen stijgen. Als we echter er niet slagen deze bijkomende studierichtingen te organiseren, dan is er weinig hoop dat de school volgend jaar nog zal kunnen voort bestaan.Opvolging augustus 2014Algemene status: Aangaande het project zelf is er niet veel nieuws. Het 3de trimester is zopas gestart ; nà deze periode hopen we nieuwe leerlingen te mogen verwelkomen. Wat de tuin betreft : we zijn nog niet gestart omwille van het droogseizoen: De verkoop van kunstvoorwerpen loopt alles behalve vlot. FotosOpvolging december 2014Datum: 04/12/2014 Algemene status: Op 4 december bezocht het bestuur van Vleugels van Hoop het kunstencentrum Coin D’Art in Byimana, Rwanda. Dit bezoek werd gecombineerd met het uitreiken van de certificaten na het eerste academiejaar aan de 5 studenten. Vorderingen sinds vorig status rapport: Het eerste academiejaar wordt succesvol afgesloten door 5 van de 6 studenten. Financiële status: De voorziene fondsen werden eerder volledig gebruikt zoals voorzien. Problemen/knelpunten: Het grote probleem is een tekort aan studenten. De secundaire scholen (staatscholen) zijn gratis. De opleiding bij Coin d’Art kost 105.000 RwFr per student (+/- 120 euro). Dit weerhoudt vele studenten ervan de opleiding te (kunnen) starten. Er werden verschillende ideeën uitgewisseld om inkomsten te generen door bvb verkoop van gemaakte kunstvoorwerpen, om het schoolgeld voor de studenten te kunnen verlagen. Dit zal leiden tot een groter aantal studenten en een beter toekomst voor Coin d’Art Bijgevoegde documenten (foto’s, reçu’s,…):
|